Anders på KLOTA har framförallt med sitt engagemang och kunnande inom e-handel hjälpt oss växa ännu mer. En engagerad helhetsleverantör som helt enkelt kan e-handel på sina fem fingrar och förstår helheten.

Björn Andersson, BGA Fotobutik

Anders gör ett fantastiskt jobb, är engagerad och tar sig tiden att sätta sig in i verksamheten. Med Anders breda yrkeserfarenhet gav han oss nyttiga input, något som gjorde att vi förändrade hela katalogstrukturen till det bättre.

Marcus Holgersson, Transportstyling.se

KLOTA hjälper oss till nya nivåer, på ett seriöst vis. Med kunskap och engagemang inom e-handel, SEO, Google Shopping och Facebook når vi nya kunder och vår försäljning ökar stadigt på ett sätt vi inte trodde var möjligt – TACK ANDERS

Nathalie, LaLiving.se

Engagemanget och det personliga bemötande är en bonus till det fantastiska arbete Anders på Klota har gjort för oss på Bags Online. Klota är mer än en ”vanlig” byrå, tack vare den stora erfarenheten av e-handel är Klota en stor tillgång för oss som e-handlare.

Daniel, Bags Online

Anders hjälper oss med både SEO och Google Ads och är ruskigt smidig att arbeta med. Enkelt, effektivt och jävligt bra för att prata ren svenska!

Mimi & Petter, GHOGH

Att hamna högt i det organiska sökresultatet hos Google är A och O för oss på Advized. För oss är det viktigt att få en kompetent partner som kan analysera och hitta var vi kan trimma vår sajt. Anders är med sin erfarenhet och kunnande en viktig pusselbit i det arbetet!

Kalle Bodestig, Advized

Sökmotoroptimering för webbutiker och e-handel

SEO, eller sökmotoptimering som det heter i Sverige, är en av hörnstenarna när det kommer till att driva relevant trafik till sin webbutik. Anledningen till att man skall jobba med sökmotoroptimering för sin e-handel är det görs en bra bit över 45 miljoner sökningar på svenska Google varje dag. Och några av dom sökningarna handlar garanterat om just de produkter som du säljer i sin webbutik.

Vi har helhetssynen på din e-handel

Sökmotoroptimering är utan tvekan en av de bästa kanalerna som finns för att driva relevanta och köpbenägna besökare till en webbutik. Vi arbetar ofta med fler kanaler samtidigt för att maximera försäljningen i en webbutik där sökmotoroptimering i nästan samtliga fall är en av de viktigaste kanalerna. På så sätt kan vi få ett tätare samarbete och en större kunskap om de kunder vi samarbetar med. Och det brukar sluta med ett bättre resultat för dig som kund.

Vad är skillnaden mellan organiska och betalda sökresultat?

När man annonserar via Google Adwords så betalar man för varje klick man får och man kan också betala sig till en viss position i sökresultatet. Sökmotoroptimering handlar om att påverka hur och vart man syns i det som kallas det organiska sökresultatet. Där betalar man inte för klicken utan där är det Google som bestämmer din position i förhållande till hur väl webbutiken förhåller sig till deras olika algoritmer.

På bilden nedan så ser man ett exempel på hur ett sökresultat kan se ut för en sökning.

sökresultat för sökmotoroptimering av e-handel

Det som är inom den röda ramen på bilden är det betalda sökresultatet med Google Shoppings resultat högst upp och sedan följt av tre till fyra stycken betalda textannonser.

Allt detta är annonsering där man betalar per klick och som görs genom Google Adwords. Shoppingannonserna kan även visas till höger om sökresultatet.

Sökresultaten som visas inom den gröna ramen är de organiska sökresultatet. Dessa klick betalar man inte för. Dessa organiska sökresultat uppnår man med hjälp av sökmotoroptimering.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering handlar kortfattat om att göra sin webbutik så enkel och tydlig som möjligt för både besökare och Google. Att göra det enkelt och snabbt för besökaren och Google att komma åt alla sidor i webbutiken. Att vara tydlig med vad varje sida handlar om, vilken produkt det är, vilken kategori det handlar om och så vidare.

Även tekniken i webbutiken är viktig för att få en väl sökmotoroptimerad e-handel. Google använder säkerhetsaspekter såsom SSL-certifikat och väloptimerad kod när dom skall bestämma vilken position i sökresultatet en viss sida skall ha.

Inlänkar och internlänkar samt URL-struktur, hur menyer är uppbyggda och om webbutiken fungerar bra i mobiltelefoner är andra viktiga saker som Google tittar på. Totalt finns det hundratals olika faktorer som påverkar vilken sida som visas på vilken position i det organiska sökresultatet. Och dessa faktorer ändras och viktas om hela tiden.